Personal branding: Γίνε ανταγωνιστικός!

Είτε βρίσκεσαι σε αναζήτηση θέσης εργασίας, είτε σκέφτεσαι να ξεκινήσεις τη δική σου επιχείρηση ή ακόμα και αν εργάζεσαι, είναι μια καλή στιγμή για να ξεκινήσεις το branding του εαυτού σου!

Είναι κοινώς αποδεκτό ότι διανύουμε την εποχή της επικοινωνίας. Η φήμη, η εικόνα και η γενικότερη αντίληψη για εταιρείες και πρόσωπα επηρεάζει καταλυτικά τη στάση και τη καταναλωτική μας συμπεριφορά περισσότερο από ποτέ. Σύμφωνα με τον Prof. Hubert Rampersad «ο καθένας έχει μία personal brand, η πλειοψηφία, όμως, δεν το γνωρίζει με αποτέλεσμα να μη την διαχειρίζεται στρατηγικά, με συνέπεια και αποτελεσματικότητα».

Τι είναι όμως το «personal branding»;

Ως personal branding ορίζεται η διαδικασία βάσει της οποίας δημιουργούμε μια συγκεκριμένη εικόνα, αντίληψη και φήμη για τον εαυτό μας (Peter Montoya, 2002). Πιο συγκεκριμένα, personal branding σημαίνει να αποφασίσεις τι αντιπροσωπεύεις και τι όχι, να γίνεις ορατός, επικοινωνώντας αποτελεσματικά την προσωπική αξία και μοναδικότητά σου με σαφήνεια και συνέπεια. Είναι, ουσιαστικά, το κλειδί που θα σε κάνει να ξεχωρίσεις, ιδιαίτερα σήμερα που οι απαιτήσεις είναι αρκετά υψηλές λόγω της απρόβλεπτης οικονομίας, του έντονου ανταγωνισμού και της παγκοσμιοποιημένης αγοράς. Επιβάλλεται, λοιπόν, να ενδυναμώσεις την personal brand σου προκειμένου να διαφοροποιηθείς και να επιτύχεις τους στόχους σου.

Γιατί, όμως, το personal branding δυσκολεύει πολλούς ανθρώπους;

Η απάντηση έγκειται στο γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν το personal branding σαν δουλειά, με αποτέλεσμα ο δέκτης να αντιλαμβάνεται την brand ως ανειλικρινή. Αρκετοί δε, το θεωρούν υπερβολικά «δημοσιοσχετίστικο» και υποτιμητικό για να το κάνουν. Το πρώτο βήμα είναι να αλλάξεις νοοτροπία απέναντι στην brand σου, να την αντιμετωπίσεις ως το σημαντικότερο όπλο για να κατακτήσεις τους στόχους σου.

Η διαδικασία ανάπτυξης της personal brand είναι παρόμοια με εκείνη ενός προϊόντος και περιλαμβάνει τον καθορισμό της brand και των χαρακτηριστικών της, το positioning της brand στην αγορά με τέτοιο τρόπο ώστε να διαφοροποιείσαι από τους ανταγωνιστές σου και έπειτα την αποτελεσματική και διαρκή διαχείριση όλων των πτυχών της personal brand. Ο στόχος είναι να διαφοροποιηθείς στην αγορά!

Το personal brand σου σε 6 βήματα

1.      Καθόρισε την ταυτότητά σου

Ποιος είσαι; Ποιες είναι οι αξίες σου; Ποιο το όραμά σου; Ποιοι είναι οι στόχοι σου; Για ποιο λόγο αγωνίζεσαι; Τι σε κάνει να ξεχωρίζεις; Που εξειδικεύεσαι; Ποιο είναι το ανταγωνιστικό σου πλεονέκτημα;

2.      Προετοιμάσου ερευνώντας την αγορά

Πώς είναι εκείνοι που βρίσκονται εκεί που θέλεις να φτάσεις; Τι μπορείς να μάθεις από αυτούς; Ποιο είναι οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές σου; Πώς έχουν χτίσει εκείνοι τη personal brand τους;

3.      Καθόρισε τα χαρακτηριστικά της personal brand σου

Με ποια επίθετα επιθυμείς να σε συνδέουν οι άλλοι; Σε ποιο τμήμα της αγοράς θέλεις να γίνεις γνωστός; Ποια είναι τα χαρακτηριστικάτης αγοράς-στόχου σου; Πώς συνδέεται η εξειδίκευσή σου με την αγορά που στοχεύεις; Τι πρέπει να αλλάξεις και γιατί;

4.      Αξιολόγησε τη σημερινή σου κατάσταση

Πώς οι άνθρωποι σε αντιλαμβάνονται σήμερα; Πόσο μεγάλο είναι το χάσμα μεταξύ στη σημερινή σου φήμη και σε εκείνη που επιθυμείς να αντιλαμβάνονται οι άλλοι; Τι πρέπει να αλλάξεις και γιατί;

5.      Σχεδίασε τη στρατηγική σου

Η στρατηγική σου θα πρέπει να περιλαμβάνει πολλά περισσότερα από το personal branding στα social media. Δες το personal brand από όλες τις πτυχές, όπως ένα προϊόν.  Στο πλάνο σου θα πρέπει να λάβεις υπόψη όλα τα απτά και μη απτά χαρακτηριστικά της brand σου, όπως για παράδειγμα την ενδυμασία σου, την εξωτερική σου εικόνα, τη συμπεριφορά σου, τη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία.

Γνωρίζεις τον κανόνα «55,38,7» ; Είναι ένας νόμος επικοινωνίας. Ο άνθρωπος προκειμένου να  διαμορφώσει μια εικόνα για τον συνομιλητή του μετρά με 55% την γλώσσα του σώματος, με 38% την φωνητική επικοινωνία, το χαμόγελο ,τον τόνο της φωνής και μόνο με 7% το λεξιλόγιο.

6.      Διαχειρίσου την personal brand σου με συνέπεια και μεθοδικότητα

Το χτίσιμο της personal brand είναι μία διαρκής και εξελισσόμενη διαδικασία. Πρέπει να εξασφαλίζεις ότι όλες οι ενέργειές σου συνάδουν με αυτά που πρεσβεύει η personal brand σου. Προσοχή! Ό,τι κάνεις επιβάλλεται να είναι πέρα για πέρα αληθινό και αυθεντικό. Ουσιαστικά, οι ενέργειές σου πρέπει να ακτινοβολούν τον πραγματικό σου χαρακτήρα. Οτιδήποτε είναι ψεύτικο αργά ή γρήγορα θα αποτύχει. Να είσαι ο εαυτός σου.

Να θυμάσαι…«If you don’t brand yourself, someone else will, and the outcome might not be in your favor».

Χρήσιμες παραπομπές

https://www.youtube.com/watch?v=VJYx6UlUt4c

https://www.youtube.com/watch?v=0a0Vm0zHFh0

https://www.youtube.com/watch?v=SiWDbu-nizA

Share it:

About Μαρία-Ειρήνη Βρεττάκου

H Μαρία Ειρήνη Βρεττάκου είναι απόφοιτος του τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και κάτοχος του Master in Business Administration (ΜΒΑ) - Total Quality Management του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *