Ισχύει το «ουδείς αναντικατάστατος» στις επιχειρήσεις;

Το γεγονός ότι μια επιχείρηση έχει την τύχη να διαθέτει έναν εξαιρετικά καλό υπάλληλο, συνεπάγεται πως ο συγκεκριμένος υπάλληλος προσδίδει στην εταιρεία του αξία, η οποία δύσκολα μπορεί να αντικατασταθεί. Είναι αξία που δημιουργήθηκε με το χρόνο, καθώς ο συγκεκριμένος άνθρωπος εκπαιδέυτηκε και εξελίχθηκε μέσα στην επιχείρηση, έμαθε τις διαδικασίες, δημιούργησε προσωπικές επαφές με στελέχη και πελάτες και φυσικά απέκτησε σημαντική εμπειρία πάνω στο αντικείμενο εργασίας του. Ο εξαιρετικός υπάλληλος δημιουργεί σχέσεις με τους συναδέλφους του, δικτυώνεται μέσα στην επιχείρηση και στο περιβάλλον της, αποτελεί κομμάτι της εταιρικής κουλτούρας.

Συχνά τα διοικητικά στελέχη στις επιχειρήσεις υιοθετούν την αντίληψη πως «ουδείς αναντικατάστατος». Οι μάνατζερ λοιπόν κάνουν το λάθος να απολύουν κάποιον για να φέρουν στη θέση του κάποιον άλλο, ο οποίος ίσως έχει ένα βαρύτερο βιογραφικό, σημαντική φήμη ή προυπηρεσία σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Η αλήθεια είναι πως η αξία ενός αληθινά καλού υπαλλήλου είναι ανεκτίμητη και η σκέψη για αντικατάσταση του αποτελεί στην πλειονότητα των περιπτώσεων, λάθος. Σαν επακόλουθο, η επιχείρηση κατά πάσα πιθανότητα θα πληρώσει αρκετά χρήματα για αποζημιώσεις και προσλήψεις, θα επενδύσει χρόνο στην εκπαίδευση του νέου υπαλλήλου και θα δημιουργήσει πιθανότατα μια τομή, βαθιά στις ρίζες της εταιρικής δομής και κουλτούρας.

Στην πραγματικότητα, η απόλυση ενός υπαλλήλου δεν αποτελεί μεμονωμένο γεγονός, δεν έχει να κάνει μόνο με τη σχέση ανάμεσα σε εκείνον και την εταιρεία. Η απομάκρυνση ενός υπαλλήλου από τα καθήκοντά του ουσιαστικά επηρεάζει τον τρόπο σκέψης πολλών ακόμη ομάδων που σχετίζονται με την επιχείρηση. Οι ίδιοι οι υπάλληλοι και πρώην συνάδελφοί του, μπαίνουν σε διαδικασία σκέψης. «Γιατί έδιωξαν τον Χ; Μήπως θα είμαι ο επόμενος; Μήπως πρέπει να φοβάμαι κάτι; Ίσως είναι καλό να ξεκινήσω να ψάχνω παράλληλα για κάποια άλλη δουλειά». Η απόλυση ενός υπαλλήλου δημιουργεί ένα (μικρό ή μεγάλο) «τσουνάμι» αντιδράσεων στο ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας, αναπόφευκτα. Οι αντιδράσεις αυτές μπορεί να είναι σιωπηλές ή μη.

Βέβαια, υπάρχουν και περιπτώσεις που η απομάκρυνση ενός υπαλλήλου αποτελεί μονόδρομο, για διάφορους λόγους. Όμως όταν η επιχείρηση διαθέτει ένα καλό υπάλληλο στις τάξεις της, θα πρέπει να κάνει ό,τι μπορεί για να τον κρατήσει, δείχνοντάς του έμπρακτα πόσο εκτιμά την προσφορά του σε αυτή. Γιατί στο τέλος της ημέρας, η επιτυχία και η οικονομική άνθηση της εταιρείας δε στηρίζονται ούτε στο προιόν της, ούτε στις διαδικασίες ή  την τεχνολογία που χρησιμοποιεί. Οι σημαντικοί άνθρωποι κάνουν την επιχείρηση σημαντική, αυτοί αποτελούν το μεγαλύτερο περιουσιακό της κεφάλαιο και εκείνοι είναι αυτοί που την πηγαίνουν μπροστά. Το ανθρώπινο κεφάλαιο είναι η πολυτιμότερη μορφή κεφαλαίου για μια επιχείρηση και η αξία του είναι ανεκτίμητη.

Share it:

About Νίκος Θεοδωρής

Ο Νίκος Θεοδωρής είναι απόφοιτος του τμήματος Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιώς και κάτοχος του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιώς (MBA).

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *