MOOC: Επανάσταση στην εκπαίδευση

Το MOOC (Massive Open Online Course) είναι μια σχετικά νέα πρακτική στον χώρο της εκπαίδευσης, που στηρίζεται στην συμμετοχή εκατοντάδων ή χιλιάδων εκπαιδευόμενων που παρακολουθούν ένα συγκεκριμένο μάθημα μέσω Διαδικτύου. Εδώ και δύο περίπου χρόνια, τρεις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες (Coursera, EdX και Udacity) έχουν μπει στη λογική ενός μαζικου ανοιχτού διαδικτυακού μαθήματος, παρέχοντας τη δυνατότητα αυτή σε χιλιάδες online σπουδαστές, δωρεάν.

Έχοντας παρακολουθήσει κάποια μαθήματα σχετικά με Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Coursera, θα μπορούσα να πω ότι ήδη η όλη προσπάθεια βρίσκεται σε καλό δρόμο και σε υψηλό επίπεδο. Σημαντικά Πανεπιστήμια (ανάμεσα στα οποία και τα Harvard, Stanford, University of Michigan, Princeton, University of Pennsylvania) προσφέρουν το υλικό συγκεκριμένων μαθημάτων μέσα από παρουσιάσεις, βίντεο-αναλύσεις καθηγητών και σημειώσεις, δίνοντας τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους να αποκτήσουν γνώση σχετικά με το αντικείμενο που τους ενδιαφέρει. Ο τρόπος με τον οποίο ο σπουδαστής θα μελετήσει, θα οργανώσει τον χρόνο αλλά και τις ενέργειές του προκειμένου να ολοκληρώσει με επιτυχία την παρακολούθηση του online μαθήματος είναι προσωπικό ζήτημα και αυτό αποτελεί το μεγάλο πλεονέκτημα της online εκπαίδευσης: Δεν απαιτείται σπαταλη χρόνου σε μετακινήσεις, δεν χρειάζεται η φυσική παρουσία του εκπαιδευόμενου σε μια αίθουσα και η γνώση μπορεί να αποκτηθεί με το ρυθμό που ο σπουδαστής θα επιλέξει. Βέβαια, τα πλεονεκτήματα ενός τέτοιου concept αποτελούν και σημαντικά μειονεκτήματα, καθώς ο εκπαιδευόμενος δεν έχει προσωπική επαφή με τον καθηγητή ενώ χάνει την «μαγεία» της αλληλεπίδρασης με τους υπόλοιπους σπουδαστές. Στην κατεύθυνση αυτή, οι ψηφιακές πλατφόρμες που προσφέρουν αυτά τα μαθήματα έχουν δημιουργήσει ειδικούς χώρους (forums, chat-rooms κ.α.) ώστε οι σπουδαστές να έρθουν πιο κοντά, να ανταλλάξουν απόψεις, να εκφράσουν τις απορίες τους για το μάθημα και να συνομιλήσουν για ζητήματα που τους απασχολούν.

Περί αξιοπιστίας

Όπως είναι λογικό, τα ερωτήματα που εγείρονται σχετικά με ένα τέτοιο εγχείρημα στον τομέα της εκπαίδευσης είναι πολλά. Με ποιον τρόπο τα Πανεπιστήμια έχουν οικονομικό όφελος από τα MOOC; Πώς οι σπουδαστές μπορούν να πιστοποιήσουν τη γνώση που έλαβαν; Πόσο εύκολο είναι να «εξαπατήσει» κάποιος το σύστημα και να αποκτήσει ξεκούραστα ένα πιστοποιητικό;

Το Coursera πρόσφατα εισήγαγε μια νέα διαδικασία (Signature Track) μέσω της οποίας θα παρέχει πλέον τα πιστοποιητικά παρακολούθησης στους ενδιαφερόμενους. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα τρόπο πιστοποίησης της ταυτότητας του κάθε εκπαιδευόμενου που θέλει να αποκτήσει ένα verified certificate του συγκεκριμένου μαθήματος. Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Ποια είναι όμως η αξία ενός MOOC certificate;

Αυτό είναι ένα ερώτημα που απασχολεί όλους όσους σχετίζονται με αυτό το είδος εκπαίδευσης. Θεωρώ πως έχει σημασία να θέσουμε σαν κριτήριο αξιολόγησης τους λόγους για τους οποίους κάποιος θα περάσει τον ελεύθερο χρόνο του μελετώντας ένα μάθημα μέσω Internet: Το κάνει για να αποκτήσει μεγαλύτερη γνώση (και γιατί όχι, εξειδίκευση) σε κάποιον τομέα ή αποσκοπεί στη διεκδίκηση μιας καλύτερης θέσης εργασίας;

Όποιος κι αν είναι ο λόγος για τον οποίο κάποιος θα ξεκινήσει ένα MOOC, είναι δεδομένο πως μόνο οφέλη μπορεί να έχει από την όλη διαδικασία. Πέρα από τις γνώσεις που θα αποκτήσει, αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο πως είναι ένα άτομο που «διψάει» για μάθηση και επενδύει με κάθε ευκαιρία σε αυτό που ονομάζουμε ‘ανθρώπινο κεφάλαιο‘. Πρόκειται για στοιχεία που αναμφίβολα θα εντοπίσει -τόσο στο βιογραφικό, όσο και στην προσωπικότητά σας- ο επόμενος HR Manager που θα σας πάρει συνέντευξη για κάποια θέση εργασίας. Και -που ξέρετε- ίσως κάνουν τη διαφορά.

http://chronicle.com/article/The-Major-Players-in-the-MOOC/138817/

https://www.youtube.com/watch?v=eW3gMGqcZQc#t=20

http://www.skilledup.com/blog/the-best-mooc-provider-a-review-of-coursera-udacity-and-edx/

http://www.skilledup.com/blog/coursera-certificate-whats-it-worth/

Share it:

About Νίκος Θεοδωρής

Ο Νίκος Θεοδωρής είναι απόφοιτος του τμήματος Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιώς και κάτοχος του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιώς (MBA).

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *