Τι συμβαίνει όταν ακούς τη φωνούλα της επιχειρηματικότητας;

Ακόμη και στην περίπτωση που εργάζεσαι στην εταιρεία που πάντα ήθελες, σε μια θέση που σου ταιριάζει και φυσικά αμοίβεται με βάση τις ικανότητές σου (αν και στη χώρα μας αυτό δεν είναι το ευκολότερο τα τελευταία χρόνια), υπάρχουν πολλά πράγματα που σε προβληματίζουν, που σε κάνουν να είσαι σκεπτικός μπαίνοντας στο αυτοκίνητο για να πας στη δουλειά σου και αρχίζεις να ακούς εκείνη τη φωνούλα μέσα σου.

Είναι η φωνούλα που σου υπενθυμίζει πως στην πραγματικότητα δεν εργάζεσαι για τον εαυτό σου, αλλά για κάποιον άλλον. Και όλα αυτά τα εφόδια που απέκτησες τα χρόνια των σπουδών σου, η εμπειρία που καθημερινά χτίζεις με ιδρώτα και κόπο, ουσιαστικά χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη και την κερδοφορία μιας άλλης εταιρείας, όχι της δικής σου. Και αυτό σε προβληματίζει – χειρότερα, σε εκνευρίζει.

Είναι πάρα πολλοί οι άνθρωποι εκείνοι που αισθάνονται κάπως έτσι ενώ εργάζονται στον ιδιαωτικό τομέα. Βέβαια, λίγοι είναι αυτοί που κάνουν το βήμα της επιχειρηματικότητας, τολμώντας να παραιτηθούν από τη σταθερή τους δουλειά και να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους, δημιουργώντας τη δική τους επιχείρηση. Θα προσπαθήσω να αναλύσω τέσσερις από τους βασικούς άξονες ενός τέτοιου εγχειρήματος. Πράγματα που οφείλεις να εξετάσεις σε βάθος, πριν σκεφτείς να γίνεις αφεντικό του εαυτού σου.

Έρευνα
Το να έχεις κάνει ουσιαστική έρευνα αγοράς πριν πραγματοποιήσεις οποιοδήποτε βήμα στην κατεύθυνση της δημιουργίας μιας δικής σου επιχείρησης, είναι εκ των ων ουκ άνευ. Βέβαια, το να ερευνήσεις μια αγορά για να βρεις ένα κενό σε αυτήν και να εισέλθεις μέσω του εγχειρήματός σου, δεν σου εξασφαλίζει κέρδος. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να διατυπώσεις μια μοναδική πρόταση αξίας προς τον καταναλωτή. Είναι αυτή που θα τον κάνει να σε προτιμήσει από τον ανταγωνισμό και θα σε βοηθήσει να έχεις κερδοφορία.

Η έρευνα δε σταματά στα πλαίσια του να βρεις τί θα φτιάξεις και σε ποιά αγορά. Οφείλεις να έρθεις σε επαφή με όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα (είτε αυτά αποτελούν τους προμηθευτές σου, είτε τους μελλοντικούς σου πελάτες) της αγοράς-στόχου. Και φυσικά μην ξεχνάς πως μια ενδελεχής έρευνα μπορεί να διαρκέσει μήνες, ακόμη και χρόνια.

Χρηματοδότηση
Αναμφίβολα, ο κρισιμότερος παράγοντας για την επιτυχία μιας νέας επιχείρησης είναι ο συγκεκριμένος. Είναι δεδομένο πως ξεκινώντας θα χρειαστεί να επενδύσεις ένα σημαντικό κεφάλαιο. Επίσης δεδομένο είναι πως θα χρειαστεί χρόνος για να αρχίσεις να κάνεις την απόσβεσή του, βγάζοντας κάποια κέρδη.

Θα πρέπει λοιπόν να έχει προηγηθεί μια διαδικασία κοστολόγησης της όλης προσπάθειας. Ένα καλό χρονικό διάστημα για το οποίο πρέπει να υπολογίσεις περίπου πόσα χρήματα θα χρειαστείς, είναι 6 μήνες με 2 χρόνια. Τόσο μπορεί να είναι και το διάστημα στο οποίο δε θα έχεις κέρδη. Πρέπει λοιπόν να είσαι σε θέση να γνωρίζεις αν μπορείς να ανταπεξέλθεις σε ένα τέτοιο σενάριο. Είναι χρήσιμο να γνωρίζεις πως η startup σου θα σου κοστίσει αρκετά περισσότερο απ’όσο νομίζεις. Ένας άτυπος κανόνας λέει πως κατά τη διάρκεια των υπολογισμών σου πρέπει να διπλασιάσεις τα κόστη και να μειώσεις στο μισό τα έσοδα των προβλέψεών σου. Μπορεί να ακούγεται σκληρό, αλλά η πραγματικότητα που θα αντιμετωπίσεις θα είναι σίγουρα σκληρότερη.

Ικανότητες
Υπάρχουν κάποιες βασικές ικανότητες και δεξιότητες που πρέπει να διαθέτεις ή να αναπτύξεις, αν θέλεις να φτάσεις την επιχείρησή σου σε ένα καλό σημείο και να θεωρείσαι επιτυχημένος.

Η καλή γνώση της αγοράς στην οποία μπαίνεις, είναι απαραίτητη και αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία θα αναπτύξεις την επιχείρησή σου. Η έρευνα αγοράς είναι πολύτιμη σε αυτή την κατεύθυνση, ενώ η παρακολούθηση σεμιναρίων και η συνεχής εξειδίκευση στον τομέα σου θα σε βοηθήσουν να βελτιώσεις τις ικανότητές σου και να κάνεις τις απαραίτητες γνωριμίες στον κλάδο.

Αναφέρθηκα νωρίτερα στη χρηματοδότηση. Σε αυτό το σημείο πρέπει να σου πω ότι θα χρειαστείς και γνώσεις χρηματοοικονομικών. Δεν είναι απαραίτητο να είσαι λογιστής για να τα καταφέρεις, όμως πρέπει να μπορείς να είσαι σε θέση να διαχειρίζεσαι τα έσοδα και τα έξοδά σου, να κατανοείς ισολογισμούς, να μπορείς να διαχειρίζεσαι τα βιβλία της εταιρείας σου. Ακόμη κι αν ο λογιστής σου αναλάβει το κομμάτι αυτό, οφείλεις να καταλάβεις κι εσύ τι συμβαίνει.

Είσαι καλός ηγέτης; Μπορείς να εμπνεύσεις τους άλλους, να τους κάνεις να θέλουν να εργαστούν για σένα, να μοιραστούν το όραμά σου και να σε βοηθήσουν να φτάσεις το εγχείρημά σου ένα βήμα παραπέρα; Γιατί αρχικά μπορεί να είσαι ο μόνος που θα δουλεύει για σένα, στη συνέχεια όμως -και ειδικά αν η επιχείρηση αρχίζει να μεγαλώνει γρήγορα- θα χρειαστείς σίγουρα κι άλλους συνεργάτες.

Τέλος, οι επικοινωνιακές ικανότητες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι ενός καλού επιχειρηματία. Οφείλεις να κάνεις γνωριμίες και επαφές με άτομα του χώρου. Αν σχηματίσουν μια καλή γνώμη για σένα, το πιθανότερο είναι πως θα δουν και την επιχείρησή σου με καλό μάτι.

Timing
Ασφαλώς και το timing μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην πορεία της επιχείρησης. Για παράδειγμα, σε έναν κλάδο με υψηλή εποχικότητα, καλό είναι το ξεκίνημα του όλου εγχειρήματος να γίνει σε μια περίοδο που θα προκαλέσει το μεγαλύτερο δυνατό ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Share it:

About Νίκος Θεοδωρής

Ο Νίκος Θεοδωρής είναι απόφοιτος του τμήματος Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιώς και κάτοχος του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιώς (MBA).

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *