Η δύναμη της μάρκας

Ζούμε στην εποχή που η μάρκα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα «όπλα» των επιχειρήσεων στον καθημερινό τους αγώνα να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Ένα brand χτίζεται καθημερινά, με τις εταιρείες να επενδύουν χρόνο, κόπο αλλά και.. χρήμα προκειμένου να το ενισχύσουν. Και αυτό, με τη σειρά του, αντανακλά όλη τη φιλοσοφία και την επιχειρησιακή κουλτούρα ενός οργανισμού, καθώς αποκαλύπτει το επιχειρησιακό του DNA. Σκεφτείτε μόνο πως μια μάρκα ξεπερνά σε χρόνο ζωής ακόμη και το ίδιο το προϊόν, το οποίο έχει ένα συγκεκριμένο κύκλο ζωής!

Τι είναι όμως η μάρκα;

Η μάρκα (brand) είναι ουσιαστικά ένα διακεκριμένο σύμβολο, λογότυπο, σήμα ή μια λέξη, πρόταση (και φυσικά συνδυασμός των παραπάνω) που χρησιμοποιεί μια επιχείρηση προκειμένου να διαφοροποιηθεί και να κάνει αναγνωρίσιμα τα προϊόντα της σε μια αγορά.

Θα μπορούσαμε να πούμε πως μια μάρκα αντιπροσωπεύει ένα σύνολο χαρακτηριστικών ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, όπως αυτά γίνονται αντιληπτά από τον καταναλωτή. Και είναι τα χαρακτηριστικά αυτά, που προσδίδουν στον χρήστη προστιθέμενη αξία, η οποία ουσιαστικά καλύπτει την εκάστοτε ανάγκη του. Μια επιχείρηση που είναι σε θέση να προσφέρει μέσα από τα παρεχόμενα προϊόντα (ή υπηρεσίες) της  προστιθέμενη αξία στον εκάστοτε καταναλωτή, αποκτά συγκριτικό πλεονέκτημα (σε σχέση με τις ανταγωνιστικές της) και «φλερτάρει» με την επιτυχία.

Η αξία της μάρκας (brand value) αντανακλά τον τρόπο με τον οποίο το όνομα ενός προιόντος ή μιας εταιρείας γίνεται αντιληπτό από την αγορά-στόχο του προιόντος αλλά και την ευρύτερη αγορά. Η μέγιστη επιτυχία του τμήματος Μάρκετινγκ μιας επιχείρησης είναι να αποτελέσει το ίδιο το προιόν ένα σημείο αναφοράς στο μυαλό του καταναλωτικού κοινού, να δημιουργηθεί στην πραγματικότητα μια ταύτιση ανάμεσα στην ανάγκη και το μέσο για την κάλυψή της. Στόχος είναι στο άκουσμα της λέξης «σοκολάτα», ο χρήστης να φέρνει αμέσως στο νου το συγκεκριμένο προιόν. Βέβαια, αυτό μόνο εύκολο δεν είναι, καθώς ο ανταγωνισμός μεγαλώνει μέρα με τη μέρα και ο καταναλωτής στις μέρες μας είναι περισσότερο ενημερωμένος: Ψάχνει (ιδιαίτερα με τη βοήθεια του Διαδικτύου), μελετά, διαβάζει κριτικές, συγκρίνει τιμές και αποφασίζει. Η πιστότητα στη μάρκα γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη, αλλά αυτό είναι ένα θέμα που θα αναλύσω σε επόμενο post.

Ο πεντάλογος της μάρκας

1. Μέσα από την μάρκα έρχεται η αναγνώριση
Μέσα από ένα λογότυπο που τους είναι οικείο, οι καταναλωτές μπορούν να αναγνωρίσουν μια μάρκα με την οποία είχαν στο παρελθόν κάποια εμπειρία και να επιλέξουν ξανά το προιόν της. Παράλληλα, δημιουργούνται θετικές αναφορές από στόμα σε στόμα για τη μάρκα αυτή, κάτι που οδηγεί ασφαλώς σε υψηλότερη αναγνωρισιμότητα.

2. Η μάρκα αποτελεί εργαλείο διαφοροποίησης
Λαμβάνοντας σαν δεδομένο το γεγονός ότι ζούμε σε ένα έντονα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, το brand μπορεί να αποτελέσει το απαραίτητο «εισιτήριο» για κάθε επιχείρηση που θέλει να διαφοροποιηθεί και να ξεχωρίσει σε ένα τέτοιο περιβάλλον.

3. Η μάρκα κατευθύνει και εμψυχώνει το προσωπικό
Είναι δεδομένο πως μια ξεκάθαρη στρατηγική μάρκας μπορεί να εμψυχώσει το προσωπικό μιας επιχείρησης και να το καθοδηγήσει στη λήψη μιας σειράς σωστών αποφάσεων, προκειμένου να επιτευχθούν οι εταιρικοί στόχοι.

4. Μια ισχυρή μάρκα προσδίδει αξία στην επιχείρηση
Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί οι Bill Gates (Πρόεδρος της Microsoft) και Al-Waleed bin Talal (Πρίγκηπας της Σαουδικής Αραβίας) δαπάνησαν 3 δις ευρώ για να αγοράσουν την ξενοδοχειακή αλυσίδα Four Seasons; Προφανώς όχι για τα πάγια στοιχεία της, αλλά για το πανίσχυρο brand name της.

5. Η μάρκα δημιουργεί συναισθηματική έλξη στο κοινό
Ο καταναλωτής αισθάνεται όμορφα όταν αγοράζει ένα ρούχο της αγαπημένης του μάρκας. Τη στιγμή εκείνη, η αλληλεπίδραση με την εταιρεία γίνεται σε συναισθηματικό αλλά και εγκεφαλικό επίπεδο και η μάρκα παίζει τον ρόλο του μεσάζοντα, ανάμεσα στον χρήστη και την επιχείρηση.

Share it:

About Νίκος Θεοδωρής

Ο Νίκος Θεοδωρής είναι απόφοιτος του τμήματος Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιώς και κάτοχος του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιώς (MBA).

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *